Prags andra dag

Everyday things / Permalink / 0

Efter en behövlig sovmorgon, vi var uppe vid 04.15 dagen innan, så åt vi frukost nere i hotellets källare i lugn och ro. Det regnade och var grått ute men det gjorde inget för vi hade siktet inställt på ett escape game i de nyare delarna av staden. Mätta efter en något för stabbig frukost satte vi fart mot nya staden men insåg efter 20 minuters promenerande att vi inte skulle hinna fram innan vår bokning började vid 12.00 så vi hoppade in i en taxi.

Väl framme gick vi ner i en källare med skylten MindMaze över dörren. Det luktade svett från andra besökare som svettats inne i escape rummen. Vi träffade en aktivitetsledare som förklarade hur escape rummet skulle gå till. Vi skulle bli instängda i ett rum i 60 minuter och genom att lösa gåtor och pussel inne i rummet så skulle vi försöka öppna en kista med the alchemist stone vilket innebar att vi hade klarat uppgiften. Det var en annorlunda och passande aktivitet med tanke på vädret där vår problemlösningsförmåga och sammarbete sattes på prov. Dock klarade vi inte att lösa alla uppgifter haha men blev ändå utsläppta efter 75 minuter.

Efteråt gick vi till en tjeckisk restaurang och åt lammkorv och drack varsin öl.

Sedan promenerade vi in till gamla stan under tiden som solen började bryta fram genom molnen.

Dumplings beställde vi in för att provsmaka men det var ingen höjdare.

Två tjeckier som drack te, cola och satt och rökte.

Astronomiska uret.

Framme vid gamla stans torg beskådade vi klockspelet som underhöll turister en gång i timmen. Sedan beslutade vi oss för att gå till hotellet för att byta om till lite lättare kläder innan vi skulle bestiga Petrinkullen.

Vi stannade halvvägs för att fylla på med vätska och njöt av utsikten över staden.

Sedan drabbades vi av ett skyfall men vi tog skydd under restaurangens tak innan vi satte fart mot toppen. Väl däruppe strosade vi igenom ett rosarium och tittade in i ett astronomislt museum med en meteorit.

Vackra rosenbuskar.

Austronaut-staty.

Sedan vandrade vi ner för kullen för att byta om inför kvällens middag.

Vi promerade runt i stadsdelen där vårt hotell låg och valde en spansk restaurang med tapas och sanghria.

På vägen dit passerade vi John Lennons mur.